Shin splints

Shin splints is een verzamelterm voor verschillende scheenbeen irritaties. De meest voorkomende variant is een ontsteking van het botvlies bij het scheenbeen. Andere benamingen voor shin splints zijn springschenen, beenvlies ontsteking of mediaal tibiaal stress syndroom. Je kunt het krijgen door overbelasting of slechte schoenen. Door rustig en gevarieerd te trainen kun je het voorkomen. Ook dragen veel hardlopers ter preventie compressiekousen.

Shin splint

Shin splints treedt veel op bij sporters, vooral hardlopers. Het scheenbeen wordt vooral tijdens hardlopen en springen vaak zwaar belast. Daardoor treedt shin splints vaak op bij beoefenaars van bijvoorbeeld hardlopen, voetbal, handbal, volleybal, bergwandelaars en dergelijke. De blessure uit zich in pijn aan het scheenbeen, enkele centimeters boven de enkel, meestal iets aan de binnenkant van het been.

Shin splints oorzaak

Shin splints is een typische overbelastings-blessure. De overbelasting kan op verschillende manieren ontstaan. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Slechte schoenen:  Het dragen van schoenen met te weinig demping en zijwaartse steun kan shin splint veroorzaken. Dit kan overpronatie veroorzaken (voet enigszins naar binnen gekanteld). Ook het ontbreken van een goed voetbed is slecht.
  • Verschil in beenlengte of stand afwijking van de voet. Beenlengteverschil zorgt voor een onevenwichtige belasting, met shin splint tot gevolg.
  • Overpronatie: de voet wordt niet gelijkmatig neergezet, maar kantelt enigszins naar binnen. Afwijkingen als platvoeten en holle voeten kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.  
  • Intensief sporten: Te intensief en eenzijdig sporten is een van de grootste oorzaken van shin splints. Vooral te snel beginnen, zonder warming up, kan klachten veroorzaken, net als een te snelle verhoging van de trainings-intensiteit. Ook trainen op een harde ondergrond is niet goed.
  • Bergwandelen kan shin splint veroorzaken, vooral door de zware belasting van het scheenbeen tijdens de afdalingen en het heuvel op lopen (traplopen soms ook).
  • Overgewicht is ook een oorzaak.

Het gevolg van deze oorzaken is dat de spieren in het onderbeen alle krachten niet goed meer kunnen opvangen. De aanhechting van het botvlies aan de spieren raakt daardoor geïrriteerd en kan ontstoken raken.

compressie klein

In onze webshop vindt je de Bauerfeind Compression Socks Run & Walk: vaak effectief bij shin spints klachten!

Symptomen van shin splints

Het bekendste symptoom van shin splints is pijn aan de scheenbenen, vooral aan de binnenkant, enkele centimeters boven de enkel. Aanvankelijk treedt de pijn vooral op tijdens belasting, maar als de blessure chronisch wordt treedt het ook op tijdens rust. Andere symptomen kunnen de volgende zijn:

  • Een doffe pijn in het voorste deel van het onderbeen
  • Pijn die ontstaat tijdens het sporten
  • Pijn aan beide kanten van het scheenbeen
  • Spierpijn
  • Pijn langs het binnenste deel van het onderbeen
  • Zwelling in het onderbeen (meestal mild, indien aanwezig)
  • Gevoelloosheid en zwakte in de voeten

Bij bepaalde houdingen kan het scheenbeen extra pijnlijk zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor of de benen over elkaar slaan. 

Behandelingen

De belangrijkste behandeling voor shin splints is het nemen van rust. Bij beginnende klachten is het zaak eigenlijk direct een week of drie rust te nemen, of doe in ieder geval rustiger aan. Daarnaast zijn er nog een aantal andere behandel mogelijkheden:

  • Trainen van de scheenbeen spieren zodat ze sterker worden, en schokken beter op kunnen vangen
  • Draag goede schoenen, en let op het dempend vermogen daarbij
  • Een zooltje dat de voetboog ondersteunt kan de stress op de schenen soms verlichten
  • Doe rekoefeningen voor de benen
  • Varieer je training, Zo is buiten lopen op onverhard terrein beter dan lopen op een sintelbaan of een loopband
  • Sportcompressiekousen of steunkousen dragen kan helpen, vooral preventief
  • Laat het scheenbeen masseren, liefst door een ervaren masseur

Zijn de klachten na een paar weken nog niet minder, ga dan naar een (sport) arts of fysiotherapeut. 

Compressiekousen

hardloper met compressiekousen

Sinds een jaar of 10 - 15 zie je vaak hardlopers met lange, vaak opvallend gekleurde kniekousen lopen. Dit zijn zogenaamde compressiekousen. Ze zitten vrij strak om de onderbenen en zijn bedoeld om de kuitspier tijdens het hardlopen goed op zijn plek te houden en de doorbloeding te stimuleren. Ook wordt er met deze kousen minder kracht uitgeoefend op het botvlies van het scheenbeen.

Om deze redenen worden compressiekousen vaak preventief gebruikt om blessures te voorkomen. Ook bij het weer beginnen met hardlopen na een shin splints blessure kunnen ze helpen bij de revalidatie. Ze zijn verkrijgbaar als volledige kous maar ook als "tube", waarbij de kous alleen om de kuit zit, het sok-deel ontbreekt hierbij.

In onze webshop bieden wij de Bauerfeind Compression Socks Run & Walk aan.

Oefeningen

Je kunt ook oefeningen doen om wat aan shin splits te doen. Rekoefeningen zijn altijd goed, zoals de bekende oefeningen voor het strekken van kuiten en hamstrings, maar met specifieke krachttraing pak je de oorzaak aan. Let er wel op dat je rustig aan begint, liefst zelfs onder begeleiding van een fysiotherapeut. 

Op Runnersweb staan een paar goede oefeningen die goed geschikt zijn.

Reacties (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

Hoi, ik heb er jaren last van gehad. Intussen zorg ik ervoor dat ik mijn trainingen rustig opbouw, en loop ik met compressiekousen, en gaat het redelijk goed.

Nog niemand heeft gereageerd. Wees de eerste ;)

Laat je reactie achter

Bijlages (0 / 3)
Share Your Location

Contact gegevens

  • Concordiastraat 68 - 140
  • 3551 EM Utrecht
  • +31 30 6336 936

(Correspondentieadres, klik hier)