Shin splints

Shin splint

Shin splints is niet een "officiele" blessure, het is een verzamel term voor verschillende scheenbeen irritaties. De meest voorkomende variant is een ontsteking van het botvlies bij het scheenbeen. Andere benoemingen voor shin splints zijn springschenen, beenvlies ontsteking of mediaal tibiaal stress syndroom.

Het scheenbeen wordt vooral tijdens springen en (hard)lopen zwaar belast. Om deze reden treedt shin splints vooral vaak op bij sporters (hardlopen, voetbal, handbal, volleybal e.d.), en bergwandelaars.

Oorzaken van shin splints

Shin splints is een typische overbelastings blessure. De overbelasting kan op verschillende manieren onstaan. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Slecht schoeisel:  Het dragen van schoenen met te weinig demping en zijwaartse steun kan shin splint veroorzaken. Dit kan overpronatie veroorzaken (voet enigszins naar binnen gekanteld). Ook het ontbreken van een goed voetbed is slecht.
  • Verschil in beenlengte of stand afwijking van de voet. Beenlengteverschil zorgt voor een onevenwichtige belasting, met shin splint tot gevolg. Ook stand afwijkingen als platvoeten, holle voeten, maar vooral overpronatie kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.  
  • Intensief sporten: Te intensief sporten is een van de grootste oorzaken van shin splints. Vooral te snel beginnen, zonder warming up, of in het start seizoen kan de klachten veroorzaken. Daarnaast kan specifiek bergwandelen shin splint veroorzaken, vooral door de zware belasting van het scheenbeen tijdens de afdalingen.
  • Overgewicht is ook een oorzaak.

Symptomen

Het bekendste symptoom van shin splints is pijn aan de scheenbenen, vooral aan de binnenkant, en enkele centimeters boven de enkel. Aanvankelijk treedt de pijn vooral op tijdens belasting, maar als de blessure chronisch wordt treedt het ook op tijdens rust.

Bij bepaalde houdingen zoals hurken, of de benen over elkaar slaan kan de pijn extra voelbaar zijn.

Behandelingen

De belangrijkste remedie tegen shinsplints is het nemen van rust. Bij beginnende klachten is het zaak eigenlijk direct een week of drie rust te nemen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere behandel mogelijkheden:

  • Trainen van de scheenbeen spieren zodat ze sterker worden, en schokken beter op kunnen vangen.
  • Draag goede schoenen, en let op het dempend vermogen daarbij.
  • Doe rek oefeningen voor de benen
  • Varieer je training, Zo is buiten lopen op onverhard terrein beter dan lopen op een sintelbaan of een loopband.
  • Laat het scheenbeen masseren, liefst door een ervaren masseur.
  • Sportcompressiekousen of steunkousen dragen kan soms helpen

Overall Rating (0)

0 out of 5 stars
Laat ook je reactie achter, klik hier
1 Reacties |
  • Arnold

    Hoi, ik heb er jaren last van gehad. Intussen zorg ik ervoor dat ik mijn trainingen rustig opbouw, en loop ik met compressiekousen, en gaat het redelijk goed.

    Like 0

Sportcompressiekousen

Venotrain in de webshopVenotrain Sport-compressiekousen verkleinen de kans op Shinsplint klachten.

Bestel hier!

Deze website is oorspronkelijk gemaakt om u te informeren over hielspoor, maar intussen hebben wij ook artikelen over andere voetklachten opgenomen zoals u ziet.