Achillespeesontsteking

achillespees ontsteking

Achillespeesontsteking is net als hielspoor een veel voorkomende blessure. Het komt veel voor bij mensen die aan hardlopen doen, en is de oorzaak van 6-17% van alle sportblessures! De wetenschappelijke naam voor achillespeesontsteking is tendinitis achillis (soms ook tendinose = degeneratie). Het is een ontsteking van de pees die van de kuitspier naar de hiel loopt. Het is een zogenaamde steriele ontsteking, niet veroorzaakt door micro-organismen.

In serieuze gevallen is de achillespees niet alleen ontstoken, maar kan er zelfs een achillespees ruptuur optreden, ofwel een gehele of gedeeltelijke scheur van de pees. Daarnaast kan er sprake zijn van bursitis van de achillespees, oftwel een ontsteking van de slijmbeurs van de pees.

Het deel van de achillespees wat ontstoken is, is meestal het deel vlak boven de hak, waar de aanhechting van de pees begint. Juist hier is de doorbloeding van het pees weefsel het geringst, waardoor herstel van een kleine ontsteking al moeizaam gaat, en er dus een serieuze ontsteking ontstaat.

Oorzaken van achillespeesontsteking

De oorzaak van achillespees ontsteking is vaak identiek aan die van hielspoor:
Overbelasting door eenzijdig of te fanatiek sporten en verkeerd schoeisel (weinig demping, geen goed voetbed) zijn in veel gevallen verantwoordelijk voor de klacht, vaak in combinatie met afwijkingen als platvoeten, doorgezakte voeten of slappe enkels. Deze factoren dragen bij aan een onnatuurlijke belasting van de achillespees, waardoor deze beschadigd en vervolgens ontstoken raakt.

Andere oorzaken zijn:

  • Overpronatie, een afwijking in de stand van de voet waarbij de voet wat naar binnen zwikt.
  • Ouderdom (slijtage)
  • Beenlengte verschil
  • Overgewicht, Instabiliteit van de enkels
  • Ook een plotselinge verandering van belasting kan een oorzaak zijn, zoals bv bergwandelen tijdens een vakantie, of een plotselinge toename van het aantal trainingskilometers bij hardlopers, bv bij het trainen voor een marathon. 

Meestal is de oorzaak van de blessure niet een "echte" ontsteking van de pees, maar degeneratie van het weefsel in de pees (mini-scheurtjes).

Symptomen

inwendige van de achillespees ontstekingTypische symptomen van achillespeesontsteking zijn de volgende:

Aanvankelijk treden er alleen direct na het sporten of de overbelasting lichte pijnklachten op die na een paar uur weer verdwijnen. De pijn in de achillespees concentreert zich meestal enkele cm's boven de hiel. Als deze klachten genegeerd worden kan de pijn aan de achillespees verergeren, en aanhouden. Bij een warming-up kunnen de pijnklachten soms weer tijdelijk verdwijnen, om na de training weer terug te komen. In ernstiger gevallen is de pijn continue aanwezig, en verdwijnt deze ook in rust niet meer.

Vooral na rust of 's ochtends kan het gebied rond de pees en de pees zelf stijf aanvoelen. Tenslotte kan de pees wat gezwollen zijn.

In het geval van een achillespees ruptuur (scheuring) treedt een hevige pijn in de achillespees op en is lopen eigenlijk direct onmogelijk. Ook kan de plek van de ruptuur met het oog waargenomen worden.

Met röntgen-foto's of soms zelfs een MRI-scan kan de diagnose eventueel bevestigs worden.

Behandelingen

In het beginstadium is de achillespees blessure vaak goed te behandelen, pas als de blessure chronisch wordt is dit lastiger. 

  • Warming up: Zorg dat je de belasting rustig opbouwt. Begin rustig en doe lichte rek-oefeningen. Ook na de training is het zaak om weer rustig af te bouwen middels cooling down oefeningen zoals rustig uitlopen.
  • Voer rek en strek oefeningen uit, vooral voor de kuitspieren. Een aantal oefeingen die op de pagina voor hielspoor rekoefeningen genoemd zijn, zijn ook voor de behandeling van achillespees ontsteking erg geschikt.
  • Spierversterkende oefeningen voor de kuitspier. Ga bv met de tenen op de trap staan met de hak naar beneden en brang het lichaam dan langzaam omhoog. Eventueel kan dit met 1 been tegelijk gedaan worden, maar pas wel op voor overbelasting. Doe dit liefst onder begeleiding van een fysiotherapeut.
  • Koelen met ijs kan in het acute stadium helpen door de bloedstroom naar het gebied te stimuleren. Doe dit vooral na de traing, en liefst enkele keren per dag. Bij een chronische ontsteking is deze methode minder effectief.
  • Massage van de kuitspier helpt zowel het voorkomen van achillespeesontsteking als de behandeling ervan. Laat dit door een ervaren masseur uitvoeren.
  • Goede schoenen zijn erg belangrijk, bezuinig hier niet op. Elke goede hardloop winkel kan je hierover adviseren, of ga naar een gespecialiseerde (orthopedische) winkel. Let vooral op een goed voetbed en goede demping.
  • Inleg zooltjes kunnen naast goed schoeisel soms hulp bieden voor de ontsteking. Een podotherapeut kan op maat zooltjes maken die de voet nog extra ondersteunen, vooral bij voetafwijkingen als platvoeten en holle voeten.
  • Hielkussens onder de hiel, voor demping en verzachting. Ook kunnen hiermee soms beenlengte verschillen opgeheven worden.
  • Soms wordt ook met de Strassburg sok resultaat behaald, door de rek die 's nachts op de pezen en spieren wordt uitgeoefend.
  • Bandages, zoals bv de Achillotrain, die een masserende werking hebben op de achilles pees.
  • Soms kunnen ontstekings remmers als ibuprofen e.d. effect hebben.
  • Injecties met corticosteroïden worden soms nog toegepast, maar de effectiviteit hiervan wordt betwijfeld, en er is ook kans op bijverschijnselen.
  • Tenslotte kan soms gekozen worden voor een operatie: het aangetaste peesgedeelte wordt daarbij vrijgelegd, schoongemaakt en vervolgens weer gehecht. Na de operatie moet enkele weken rust gehouden worden, en moet met krukken gelopen worden.

Behandeling van achillespeesontsteking moet vaak langdurig worden volgehouden, aangezien de klacht erg hardnekkig kan zijn. Wees vooral voorzichtig met te snel weer belasten, anders kan de klacht snel weer terugkomen.

Reacties  

#46 sjim 13-08-2014 22:31
Ik loop er nu ook bijna een jaar mee . ik ben al naar de dokter geweest die zei door rust gaat het over maar dat hielp niet ik ben toen naar een fysio gegaan daar loop ik nu ook al best lang en nog steeds niks helpt. Maar ik weet niet wat ik moet doen